Borehole

Drinkwatervoorziening in Ghana is niet iets vanzelfsprekends. Voor de circa zeven miljoen inwoners die in Ghana toegang hebben tot drinkwater, zijn er slechts 350.000 huisaansluitingen. Veel mensen in de steden zijn afhankelijk van openbare tappunten. Een directe aansluiting garandeert niet altijd water. Wanneer er gewoonweg te weinig water is, wordt besloten welk deel van de stad op een bepaalde dag of tijdstip geen water krijgt aangeleverd.

De kinderopvang van Mother Cares heeft een wateraansluiting. Echter wordt er niet altijd water geleverd. Zo hadden wij tijdens ons verblijf in Ghana in januari 2014 gedurende de eerste drie weken geen stromend water. Ook is het relatief duur om kraanwater te gebruiken, al helemaal als er tachtig kinderen zijn. Daarom wordt regenwater opgevangen in een daarvoor gebouwde (ondiepe) put en emmers. De kinderen gebruiken het om zich te wassen, tanden te poetsen, kleding te wassen en vaak ook om te drinken. Zeker dit laatste is natuurlijk niet wenselijk. Wanneer er niet genoeg water in de watertank zit, kunnen de kinderen gebruik maken van een put die op het terrein is geslagen. Deze put levert vooralsnog voldoende water, maar droogt snel op en is niet volledig afgesloten, waardoor er continu vervuiling plaatsvindt. Een paar maanden geleden werd er zelfs een slang in de put gevonden!

Verbetering op het gebied van goed drinkwater is noodzakelijk. Als oplossing hebben we, samen met madam Joyce Obeng van Mother Cares, besloten een handpomp/borehole te plaatsen. Deze zorgt niet alleen voor schoon water, maar lost ook het probleem op dat men afhankelijk is van de toevoer van water via het aansluitpunt.

De kosten voor dit project waren begroot op ongeveer €5100,00. Vanwege een gunstige koers en beperkt gebruik van onvoorziene uitgaven, is er budget over. Dat zal worden gebruikt voor andere projecten zelfredzaamheid.
De borehole werd geplaatst in samenwerking met Stichting Bouwen Nederland. Zij begeleiden het hele traject. Er wordt gewerkt met lokale vaklui en jonge studenten die door Stichting Bouwen opgeleid worden. Zo hebben direct meer mensen profijt van dit project. We ontvingen een super mooie donatie van €2000,00 van de Protestantse Gemeente Boxtel en een tegemoetkoming van €500,00 van Stichting Bouwen. De Share4More Foundation (Rabobank) vulde vervolgens het tekort aan, waardoor de begroting al snel rond was!

De borehole werd in december 2014 afgerond. Hieronder vind je wat foto’s van het project.

De huidige waterput.

De huidige waterput bij  Mother Cares.

De kinderen gaan water halen.

De kinderen hebben water gehaald.

De plaats waar de waterpomp moet komen.

2014-10-28 19.19.08

De bouw van de borehole is begonnen.

Aquatic Solutions begeleidt het drillproces.

Aquatic Solutions begint met het drillen, zo’n 60 meter diep.

Stichting Bouwen begeleidt het drillen.

De plaatsing van de pomp.

Hier wordt de daadwerkelijke pomp geplaatst.

Puntjes op de i voor de handpomp.

De handpomp is in gebruik genomen!

Terug naar afgeronde projecten