Borrow a Bike: fietsenleensysteem

Borrow a Bike is helaas geannuleerd. De lokale bevolking was in eerste instantie enthousiast. Toen we echter over wilden gaan op de aanschaf van de eerste fietsen, begonnen zij hun twijfels te uiten. Ze vinden het te eng om hun kinderen te laten fietsen, dit is nieuw voor ze. Na uitvoerig overleg in Ghana, hebben we besloten om het project niet door te laten gaan – althans niet in deze vorm. Voorwaarde voor al onze projecten is immers, dat de lokale bevolking ze steunt. Dit project was één van de winnaars van de sponsoractie van Fietsen Scoort. In overleg met Fietsen Scoort, wordt de donatie gebruikt voor ons project Lights Always On

Binnen dit project starten we een fietsenleensysteem voor leerlingen van Mother Cares’ onderwijsinstelling. Het doel van het project is het verhogen van de zelfredzaamheid, toegankelijker maken van het onderwijs en het onderdrukken van de vaste lasten voor Mother Cares. Bovendien laat het project de doelgroep en omgeving zien dat er duurzamere en schonere alternatieven zijn voor auto’s, taxi’s en bussen.

Sinds begin 2013 runt Mother Cares een eigen onderwijsinstelling, die een crèche, KG1 en 2 (kleuterschool), class 1 tot en met class 6 (basisonderwijs) en junior high school class 1 (middelbaar onderwijs) omvat. Er wordt les gegeven aan kinderen uit de kinderopvang en de omgeving. De leerlingen die niet bij Mother Cares wonen, komen op dag basis naar de school. Sommigen kunnen wandelen, maar veel wonen in dorpen wat verder het oerwoud in. Dit zijn vooral dorpen die moeilijk te bereiken zijn en vaak niet voorzien van stromend water en elektriciteit. Het is voor de leerlingen in die dorpen geen mogelijkheid om zelf met een taxi naar school te gaan, omdat er geen taxi’s in de dorpen komen.

Om dit probleem op te lossen, wordt nu de schoolbus van de kinderopvang gebruikt. De bus rijdt iedere schooldag twee rondes: één keer om de kinderen uit de opvang naar school te brengen (hoger onderwijs) en leerlingen uit de stad naar Mother Cares te brengen, en de tweede keer om kinderen uit de dorpen in de omgeving op te halen. Het ophalen van de leerlingen in omliggende dorpen kost Mother Cares enorm veel tijd en geld. ’s Morgens vertrekt de bus twee uur voordat de eerste lessen beginnen. Vanwege het drukke verkeer in de stad doet de bus er ’s middags nog langer dan twee uur over om iedereen weer op te halen en naar huis te brengen. Naast de prijzen voor benzine, heeft de bus nu ook meer onderhoud nodig. Niet alleen rijdt hij meer kilometers, de wegen naar de dorpen zijn bovendien enorm slecht.

Met de oprichtster van Mother Cares, madam Joyce Obeng, is gesproken over een oplossing. Fietsen kwamen daarbij ter sprake als alternatief voor de schoolbus. Helemaal vervangen kan (nog) niet: naar de stad fietsen is behoorlijk ver, maar daarnaast ook gevaarlijk gezien het verkeer. Voor de kinderen uit de omliggende dorpen zou een fiets wel een mogelijkheid zijn. Omdat de ouders dat absoluut niet kunnen betalen, is het idee ontstaan om een fietsenleensysteem te koppelen aan de onderwijsinstelling van Mother Cares.

Kijk voor een uitgebreide omschrijving in het projectplan. De totale kosten van het project bedragen €2585,00. De eerste €2500,00 wonnen we bij de sponsoractie van Fietsen Scoort.

Neem voor meer informatie over dit project contact op met Ilse: ilsekeukens@stichtingbewaghana.nl.

Terug naar afgeronde projecten