Samenwerking Hogeschool Utrecht

Sinds 2015 werken we samen met de Hogeschool Utrecht, waar studenten van de opleiding pedagogiek een opdracht kunnen uitvoeren voor Stichting Bewa Ghana. Die opdracht wordt gedaan in het kader van de vrije ruimte of als afstudeeropdracht.

Afstudeeropdrachten

In juli 2015 slaagde de eerste student nadat ze haar afstudeeropdracht bij Stichting Bewa Ghana met succes had voltooid. Loïs deed onderzoek naar een recente discussie die in ons vakgebied speelt: de gevolgen voor hechting bij kleine kinderen door wisselende vrijwilligers. Specifiek richtte zij zich op de mening van diverse experts en ervaringsdeskundigen. Op dit moment hebben wij alleen vrijwilligers in Nederland, ter ondersteuning van productverkoop en fondsenwerving. Mogelijk willen we in de toekomst ook mensen begeleiden naar Ghana. Dat willen we natuurlijk wel op een verantwoorde manier doen. Naar aanleiding van het onderzoek deed Loïs enkele aanbevelingen voor Stichting Bewa Ghana, die we zeker goed kunnen gebruiken wanneer we ooit besluiten vrijwilligers in te zetten op onze projecten.

Op dit moment werken twee studenten aan een afstudeeropdracht voor schooljaar 2015-2016. Het eerste afstudeeronderzoek probeert antwoord te vinden op de vraag hoe Mother Cares, binnen de kaders die door de Ghanese sociale dienst zijn bepaald, kinderen het beste kan voorbereiden op internationale adoptie (dit komt af en toe voor). Het andere onderzoek richt zich op het beleid binnen de kinderopvang: wat zijn de regels, hoe worden die goed gecommuniceerd naar nieuw geplaatste kinderen. Zeker nu er veel veranderingen plaatsvinden binnen Mother Cares, dat van weeshuis naar tijdelijke opvang gaat, zijn we er van overtuigd dat deze opdrachten zeer nuttig zullen zijn!

Vrije ruimte

Studenten kunnen er ook voor kiezen om een opdracht te doen binnen hun vrije ruimte. Een dergelijke opdracht is kleiner dan de afstudeeropdracht en kan ook samen met een andere student ingevuld worden. Op dit moment hebben we geen studenten binnen de vrije ruimte.

Meer weten over dit project? Neem contact op met Lola: lolanouwens@stichtingbewaghana.nl

Terug naar overige projecten