Nika nika – maismolen

Dit project is inmiddels afgerond, we zitten nog in de evaluatie. Foto’s en een update volgen binnenkort!

Dit project heeft als doel het financieren van een zogenaamde nika nika. Dit is een maalmolen, ook wel maïsmolen, die grotere gewassen kan vermalen zodat het verwerkt kan worden in voedsel. Naast deze maalmolen schaffen we een kleinere molen aan. Deze is geschikt voor het vermalen van kleinere voedingsmiddelen, zoals tomaten, pinda’s en paprika.

In Ghana is een aantal voedingsmiddelen ruimschoots voorradig, welke ook door Mother Cares zelf verbouwd wordt. Hierbij valt te denken aan mais, cassave, plantain en yam. Deze vier voedingsmiddelen staan vrijwel altijd aan de basis van elke maaltijd. Echter is er een molen voor nodig om de ruwe producten om te zetten naar bruikbare middelen voor die basis. Mother Cares gaat momenteel elke week naar een boer die een molen in bezit heeft en, tegen betaling, de voedingswaren door de molen haalt. Om enerzijds kosten te besparen en anderzijds inkomsten te genereren, is de aanschaf van een maalmolen de oplossing. Bewoners uit omliggende dorpen kunnen dan namelijk tegen een kleine vergoeding hun gewassen laten malen, wat voor Mother Cares weer wat inkomsten oplevert.

Voor het project willen we een ruimte bouwen, waarin twee molens komen: een grote maïsmolen en een kleinere maalmolen.

De molens zullen worden gekocht bij een dealer in Agona Swedru. Vervolgens zal een timmerman een ruimte bouwen waarin deze maalmolens komen te staan. De ruimte zal gemaakt worden van hout en een golfplaten dak. Dit wordt gedoneerd door een plaatselijke weldoener. Onze Ghanese partner draagt bij door het aanleveren van materialen en bekostigen van de timmerman. Wij zorgen voor een goed slot, zodat de ruimte alleen voor volwassenen toegankelijk is en ook beveiligd is tegen eventuele diefstal van onderdelen van de molens.

De kosten voor het project bedragen €1500, inclusief onvoorziene uitgaven. Klik hier voor het volledige projectplan met specificering van die kosten.

Ilse is coördinator van dit project. Ze is bereikbaar via ilsekeukens@stichtingbewaghana.nl.

Terug naar projecten zelfredzaamheid