Evaluatie 2015 door Hans

Ieder jaar evalueren we onze projecten en samenwerking met andere partijen. We bespreken meevallers en tegenslagen. Hans schreef een mooi stuk over hoe hij 2015 heeft ervaren:

Ik heb nog steeds het idee dat we goed bezig zijn voor ‘onze’ kinderen in Ghana. En dat het aanvankelijk enthousiasme waarmee we zijn gestart nog steeds aanwezig is. De meeste dingen gaan gelukkig ook goed.

En soms betalen we ‘leergeld’. Dat gevoel bekruipt me met name t.a.v. de zonnepanelen. Anderzijds is het natuurlijk vooraf niet in te schatten geweest dat dit bedrijf zo’n slechte prestatie zou leveren en vervolgens zelfs failliet zou gaan. Hopelijk kunnen we de benodigde aanpassingen realiseren om dit systeem alsnog helemaal goed te krijgen.

Fysieke afstand van ons project en cultuurverschillen maken het ook niet altijd gemakkelijk. Wij hebben mooie plannen en goede ideeën, maar soms worden die ingehaald door de werkelijkheid. Bijvoorbeeld de behoefte van Mother Cares: dat nodig rekeningen moeten worden betaald waar geen geld voor is. Soms moeten we bijspringen in zaken waarvan we vooraf geen idee hebben, en we kunnen de beschikbare middelen maar één keer uitgeven. Wij denken de doelgroep in Ghana enthousiast te hebben gemaakt voor fietsen en vervolgens blijkt dat de vaders en moeders van de schoolkinderen het eigenlijk toch veel te gevaarlijk vinden. Gelukkig mochten we het ontvangen bedrag ook een alternatieve aanwending geven: hiermee hebben we de aanpassingen aan het zonnepanelensysteem voor een deel bekostigd.

De gewijzigde situatie (geen langdurige opvang meer van dezelfde kinderen) is relatief nieuw en het is de vraag wat dit betekent voor onze projecten. Zo hebben we het educatieprogramma al (moeten) wijzigen.

Ik heb genoten van het Tuckfood Event evenals de daar aanwezige gasten.  Tot slot heel veel dank aan eenieder die in een of andere vorm het afgelopen jaar als vrijwilliger actief is geweest voor Stichting Bewa Ghana. Elk succes is te danken aan mensen die er door hun inspanningen en bijdragen blijk van geven onze doelstellingen een warm hart toe te dragen.

Binnenkort zullen we de financiën en algemene evaluatie van 2015 op de website plaatsen.