Voorbereiding Ghana 2014

De voorbereidingen voor onze reis naar Ghana in januari zijn in volle gang. Zoals het er naar uit ziet kunnen we dan ons eerste project voor zelfredzaamheid afronden: het plaatsen van zonnepanelen op de daken van Mother Cares Orphanage and Welfare Home. Een prachtig project, waar de lokale bevolking hopelijk lang van kan genieten!

Maar voordat het zover is, moeten we wel één en ander regelen. Zo hebben we een visum nodig om Ghana überhaupt in te mogen. Dat visum kun je aanvragen bij de ambassade in Den Haag, maar ook laten regelen door een bemiddelende instantie. Wij kiezen voor dat laatste en hoeven dus in principe alleen de spullen op orde te maken: een origineel ingevuld aanvraagformulier, recente pasfoto’s, een paspoort wat nog minimaal zes maanden geldig is, een kopie van het ticket, ons gele boekje met bewijs van alle relevante vaccinaties en natuurlijk een toelichting met wat we in Ghana gaan doen en bij wie we zullen verblijven. Ieder jaar is het toch weer even spannend of het visum wordt goedgekeurd en zijn we opgelucht als de postbode met de afgestempelde paspoorten voor de deur staat!

Naast het visum moeten we zorgen dat we op tijd beginnen met medicatie tegen malaria. Malaria komt voor in veel gebieden in Ghana en zo ook in de regio waar wij verblijven. Je kunt maar beter voorkomen dat je malaria krijgt en dus nemen wij dagelijks of wekelijks medicijnen in ter voorkoming ervan. De benodigde vaccinaties hebben we enkele jaren geleden al gekregen en blijven gelukkig langer geldig.

Ongeveer een week voor het vertrek begint de echte stress. Wat moet er mee? Dat ene leuke jurkje wel of niet? Maar wat dan als we een avond op het strand zijn en er is daar toevallig een strandfeestje aan de gang? Dan moet ik toch écht iets hebben om aan te doen… En zo verdwijnen de jurkjes, harembroeken, leggings, rokken en shirtjes één voor één in onze koffer. Tot die precies 23 kilo weegt… of misschien net een halve kilo te veel. Uiteraard gaat een groot deel van onze bagage altijd op aan cadeautjes voor het weeshuis en donaties van mensen uit de omgeving. Dit jaar bijvoorbeeld hebben we al ruim 500 pennen ingezameld! Fantastisch en we kunnen niet wachten die te overhandigen. De meest uiteenlopende dingen nemen we op die manier mee. Vorig jaar bijvoorbeeld kwamen we aan met een hele zak clownsneuzen. Heel leuk, ware het niet dat a) niemand snapte wat een clown is en b) de neus van de gemiddelde Ghanees te plat is om een clowsneus te kunnen dragen. Hilariteit alom. En zo is het voorbereiden toch eigenlijk vooral heel leuk en zorgt het ervoor dat we al een klein beetje in Ghana zijn. Zouden ze weer zo enorm zijn gegroeid? Heb jij ook al zo’n zin in gebakken plantain? Ja – wij hebben er zin in! Maar eerst nog genieten hier in Nederland, van de gezelligheid die de maand december altijd brengt.

Wij wensen iedereen alvast veel plezier met de voorbereidingen rondom de feestdagen!