Schooltassen en -schoeisel

Sinds de start in 2014 is de school Mother Cares Educational Complex enorm gegroeid. Tegenwoordig gaan er meer dan 250 kinderen naar school. Het grootste deel van de kinderen komt uit arme dorpen uit de omgeving. Zij betalen vaak alleen een bijdrage voor de lunch; onderwijs is gratis. Wordt er wel een vergoeding voor het onderwijs gevraagd, dan zullen deze kinderen wegblijven. Vandaar dat Joyce (oprichtster van het weeshuis en de school) besloten heeft, deze kinderen gratis onderwijs aan te bieden. Met de school fees die de andere kinderen wel betalen, worden de leraren en materialen bekostigd.

Voor deze kinderen, maar ook voor de kinderen uit de opvang, is het moeilijk fatsoenlijke schoenen en een schooltas te betalen. Joyce kan niet voor gratis onderwijs én dit soort zaken zorgen. Donaties worden in eerste instantie verdeeld in de kinderopvang. Wanneer er spullen overblijven, geeft zij die aan de kinderen van Mother Cares Educational Complex. Dat betreft meestal kleding; schoenen en tassen worden niet vaak gedoneerd. Vandaar dat wij sinds enige jaren specifiek vragen om schooltassen en schoeisel. Op die manier kunnen we er voor zorgen dat alle kinderen een fijne tas en een goed paar schoenen hebben.

Een ander project waar we dit voor doen, is de Mother Cares Girl Child Foundation. Over dat project lees je hier meer. De tassen en schoenen worden gebruikt om de ouders van deze jongeren te ondersteunen bij het bieden van goed onderwijs aan hun kinderen.

P1020596b

Naar wat voor tassen en schoenen zijn we specifiek op zoek?

– De spullen mogen tweedehands zijn, maar niet kapot of ernstig beschadigd. Zelf houden wij als vuistregel altijd aan: ‘zou ik mijn eigen kind hiermee naar buiten laten gaan?’.
– Schoongemaakt is fijn, want dat scheelt ons veel werk, maar is natuurlijk niet verplicht.
– Schoenen mogen in alle maten!
– Zowel voor jongens als voor meisjes.
– Voor meisjes is het op school verplicht iets over de hiel te hebben. Slippers kunnen we gebruiken voor in en rond het huis, maar worden dus niet voor schoolprojecten ingezet. Hoge hakken worden niet veel gebruikt en zijn niet toegestaan op school. Een laag hakje mag wel.
– Schooltassen mogen rugzakken zijn, maar ook schoudertassen, shoppers of tote bags/canvas tassen.
– Twijfel je? Neem contact op met Bart via bartpennings@stichtingbewaghana.nl.

schoeisel

Bovenstaande foto’s werden gemaakt tijdens ons bezoek in december 2012, toen we een specifieke donatie kregen om schoenen voor de kinderen aan te schaffen.