Nieuw project: borehole

We zijn een nieuw project gestart: de borehole!

Drinkwatervoorziening in Ghana is niet iets vanzelfsprekends. Voor de circa zeven miljoen inwoners die in Ghana toegang hebben tot drinkwater, zijn er slechts 350.000 huisaansluitingen. Veel mensen in de steden zijn afhankelijk van openbare tappunten. Een directe aansluiting garandeert niet altijd water. Wanneer er gewoonweg te weinig water is, wordt besloten welk deel van de stad op een bepaalde dag of tijdstip geen water krijgt aangeleverd.

Mother Cares Orphanage and Welfare Home heeft een wateraansluiting. Echter wordt er niet altijd water geleverd. Zo hadden wij tijdens ons verblijf in Ghana in januari 2014 gedurende de eerste drie weken geen stromend water. Ook is het relatief duur om kraanwater te gebruiken, al helemaal als er tachtig kinderen zijn. Daarom wordt regenwater opgevangen in een daarvoor gebouwde (ondiepe) put en emmers. De kinderen gebruiken het om zich te wassen, tanden te poetsen, kleding te wassen en vaak ook om te drinken. Zeker dit laatste is natuurlijk niet wenselijk. Wanneer er niet genoeg water in de watertank zit, kunnen de kinderen gebruik maken van een put die op het terrein is geslagen. Deze put levert voldoende water, maar is niet volledig afgesloten, waardoor er snel vervuiling plaatsvindt. Een paar maanden geleden werd er zelfs een slang in de put gevonden!

Verbetering op het gebied van goed drinkwater is noodzakelijk. Als oplossing hebben we, samen met Joyce van het weeshuis, besloten een handpomp/borehole te plaatsen. Deze zorgt niet alleen voor schoon water, maar lost ook het probleem op dat men afhankelijk is van de toevoer van water via het aansluitpunt. Een dergelijke borehole kost ongeveer €5100,00, inclusief het boren (60 meter diep).

Naar verwachting wordt dit project nog dit jaar afgerond. Een bijdrage doen? Dat kan, zie onze pagina over doneren.

Foto’s van het project zijn hier te vinden.