Nieuwe regels ANBI

Met ingang van 1 januari 2014 zijn de regels rondom de ANBI status aangescherpt. De ANBI status wordt door de belastingdienst toegekend aan ‘Algemeen Nut Beogende Instellingen’. Het hebben van een dergelijke status levert belastingvoordelen op voor donateurs en laat bovendien zien dat de organisatie de zaken op een rijtje heeft. Stichting Bewa Ghana is sinds de oprichting op 05-09-2012 als ANBI aangemerkt.

De nieuwe regels hebben voornamelijk betrekking op het zichtbaar maken van bepaalde aspecten van de organisatie, waaronder: de invulling van het bestuur, contactgegevens, doelstelling, financiële verantwoording en het beloningsbeleid. Deze stukken hebben wij altijd al beschikbaar gesteld voor geïnteresseerden, zij het online of op aanvraag. Om het nog gemakkelijker te maken deze informatie te vinden, hebben wij besloten alles bij elkaar te zetten op de pagina ‘Downloads en ANBI’.

Je vindt op die pagina het beleidsplan, projectplan, financieel overzicht, ons privacyreglement, huishoudelijk reglement en uitvoeringsbeleid. In de laatste twee is informatie te vinden over ons beloningsbeleid. Updates met betrekking tot het boekjaar 2013 zullen zo snel mogelijk online worden geplaatst.

Kom je informatie tekort of wil je meer weten over de ANBI status? Neem gerust contact met ons op.