Overige projecten

Over onze overige projecten lees je hier meer.

Mother Cares biedt opvang aan zo’n 40 (wees)kinderen en onderwijs aan ongeveer 200 kinderen. Tijdens de schoolpauzes en naschool worden soms activiteiten georganiseerd, zoals workshops sieraden maken. Verder zijn er op de campus een voetbalveld met twee goals, een volleybalveldje en een basketbalring te vinden, waar de kinderen kunnen sporten. Hier wordt vooral gebruik van gemaakt door de wat oudere kinderen. Voor de kleinsten was er een speeltuin, maar door langdurig gebruik en de heftige regenseizoenen zijn de houten speeltoestellen onveilig geworden. Daarom heeft Mother Cares ze verwijderd. Sindsdien is er de wens om een stevige en weersbestendige speeltuin te plaatsen. Normaal gesproken richten wij ons meer op de primaire vorm van onderwijs, dus bijvoorbeeld de aanschaf van materiaal of schoolmeubels. Omdat we het belangrijk vinden, dat de kinderen voldoende bewegen en leren samenspelen, hebben we besloten Mother Cares te helpen bij de speeltuin.

Vijf toestellen kosten samen GHS3.000: een driezitsschommel, een glijbaan, een draaimolentje, een zweefmolentje en een wip. Om de toestellen te transporteren en in beton te storten, is GHS1.000 nodig. Wij houden 10% onvoorziene uitgaven aan, waardoor we op GHS4.400 komen. Omgerekend komt dit neer op ongeveer €900.

De kosten hiervoor proberen we in eerste instantie te dekken met de opbrengst van de Summer Experience. Voor het restant zullen we op zoek gaan naar donateurs, of gebruik maken van algemene donaties en opbrengst uit de verkoop van producten.

Voor meer informatie kun je contact opnemen met Lola: lolanouwens@stichtingbewaghana.nl.

2017-04-23 10.34.30 2017-04-23 10.34.35 2017-04-23 10.34.38

Terug naar overige projecten.

Stichting Bewa Ghana startte enige jaren geleden de inzameling van materialen voor de drie projecten van Mother Cares en de omliggende dorpen.

Onze partner ’t IJzerboerke uit Weert, verscheept de spullen naar Ghana en zorgt er voor dat ze op de goede plek aankomen. In Ghana worden de spullen gedoneerd aan Mother Cares. Mother Cares kijkt dan welke materialen ze gaan gebruiken voor hun drie projecten en welke materialen gedoneerd worden in de omgeving.

Wil je iets doneren of heb je vragen over dit project? Vul het contactformulier in of neem rechtstreeks contact op met Bart (bartpennings@stichtingbewaghana.nl), die het project inzameling coördineert. In verband met beperkte ruimte en afmetingen bij verscheping, willen we je vragen om even met ons te overleggen of je spullen mee kunnen. Zo niet, dan geven het graag door aan een ander goed doel! We zijn aangesloten bij Werkgroep Mondiaal Boxtel en geven donaties door aan andere stichtingen in binnen- en buitenland.

Om je een idee te geven van de materialen die we verschepen, noemen we hier wat voorbeelden. Sommige spullen, zoals toiletartikelen, kunnen we uiteraard alleen nieuw aannemen.

Voor Mother Cares Educational Complex kunnen we materialen gebruiken zoals:

• Pennen, potloden, kleurpotloden
  • Schriften, kleurboeken, Engelstalige oefenschriften
  • Gummen, linialen, puntenslijpers
  • Rekenmachines (liefst op zonne-energie of met duurzame batterij)

Voor Mother Cares Orphanage and Welfare Home zamelen we de volgende materialen in:

• Tandenborstels en tandpasta
  • Zeep, shampoo, bodylotion
  • Maandverband en inlegkruisjes
  • Artikelen voor in de verbanddoos

Mother Cares gebruikt deze materialen zowel in de kinderopvang als op de school (voor de warme lunch):

• Handdoeken (mag tweedehands, wel nog in goede kwaliteit)
  • Pannen
  • Tupperware / plastic servies
  • Bestek en kookmaterialen

In deze categorie kunnen we bijvoorbeeld de volgende materialen gebruiken voor alle drie de projecten van Mother Cares:

• Schoenen, alle maten, zowel voor jongens als voor meisjes
  • Tassen en rugzakken
  • Kleding, alle maten, zowel voor jongens als voor meisjes
  • Sportkleding

Grote maten worden door Mother Cares gebruikt voor personeel (dat vaak een laag salaris ontvangt) en ouders van de omliggende dorpen, die zo geld overhouden om aan de opleiding van hun kinderen te besteden. Momenteel hebben we veel kleding liggen voor verscheping. We geven dit daarom door aan andere goede doelen. Mocht je daar bezwaar tegen hebben, geef het dan even aan.

Terug naar overige projecten

Sinds 2015 werken we samen met de Hogeschool Utrecht, waar studenten van de opleiding pedagogiek een opdracht kunnen uitvoeren voor Stichting Bewa Ghana. Die opdracht wordt gedaan in het kader van de vrije ruimte of als afstudeeropdracht.

Afstudeeropdrachten

In juli 2015 slaagde de eerste student nadat ze haar afstudeeropdracht bij Stichting Bewa Ghana met succes had voltooid. Loïs deed onderzoek naar een recente discussie die in ons vakgebied speelt: de gevolgen voor hechting bij kleine kinderen door wisselende vrijwilligers. Specifiek richtte zij zich op de mening van diverse experts en ervaringsdeskundigen. Op dit moment hebben wij alleen vrijwilligers in Nederland, ter ondersteuning van productverkoop en fondsenwerving. Mogelijk willen we in de toekomst ook mensen begeleiden naar Ghana. Dat willen we natuurlijk wel op een verantwoorde manier doen. Naar aanleiding van het onderzoek deed Loïs enkele aanbevelingen voor Stichting Bewa Ghana, die we zeker goed kunnen gebruiken wanneer we ooit besluiten vrijwilligers in te zetten op onze projecten.

Op dit moment werken twee studenten aan een afstudeeropdracht voor schooljaar 2015-2016. Het eerste afstudeeronderzoek probeert antwoord te vinden op de vraag hoe Mother Cares, binnen de kaders die door de Ghanese sociale dienst zijn bepaald, kinderen het beste kan voorbereiden op internationale adoptie (dit komt af en toe voor). Het andere onderzoek richt zich op het beleid binnen de kinderopvang: wat zijn de regels, hoe worden die goed gecommuniceerd naar nieuw geplaatste kinderen. Zeker nu er veel veranderingen plaatsvinden binnen Mother Cares, dat van weeshuis naar tijdelijke opvang gaat, zijn we er van overtuigd dat deze opdrachten zeer nuttig zullen zijn!

Vrije ruimte

Studenten kunnen er ook voor kiezen om een opdracht te doen binnen hun vrije ruimte. Een dergelijke opdracht is kleiner dan de afstudeeropdracht en kan ook samen met een andere student ingevuld worden. Op dit moment hebben we geen studenten binnen de vrije ruimte.

Meer weten over dit project? Neem contact op met Lola: lolanouwens@stichtingbewaghana.nl

Terug naar overige projecten

Om fondsen voor onze projecten te werven, verkopen we handgemaakte sieraden en accessoires uit Ghana en andere fairtrade producten. Dit doen we op markten en binnen de eigen kenniskring. De opbrengst van deze producten komt ten goede aan onze projecten.

De sieraden worden in workshopvorm gemaakt in de opvang van Mother Cares, onder leiding van een docente uit Accra, de hoofdstad. Zij komt eens in de zoveel tijd langs om de kinderen technieken en modellen te laten zien. De kinderen gaan hier zelf mee aan de slag. Vervolgens worden de sieraden in Ghana verkocht, zodat de workshops in stand gehouden kunnen worden. Stichting Bewa Ghana koopt een deel van de sieraden van Mother Cares om ze hier te verkopen of als geschenken aan onze donateurs te geven.

Veel van de sieraden zijn gemaakt van gerecycled glas. Hier kun je lezen en zien hoe die kralen worden gemaakt en bij Mother Cares terecht komen.

Ook zo’n handgemaakt sieraad kopen? Neem contact met ons! Op Facebook (ook te zien zonder account) kun je zien welke producten we op dit moment in de verkoop hebben.

OLYMPUS DIGITAL CAMERAOLYMPUS DIGITAL CAMERAOLYMPUS DIGITAL CAMERAOLYMPUS DIGITAL CAMERA

Terug naar overige projecten

Buiten de projecten ten behoeve van beter onderwijs en grotere zelfvoorziening, ondersteunt Stichting Bewa Ghana de kinderopvang Mother Cares Orphanage and Welfare Home in algemene zin. Deze ondersteuning is zowel financieel als adviserend van aard.

De kinderopvang werd in 2005 opgericht en is volledig afhankelijk van financiële en materiële giften. Deze komen zowel uit Ghana als uit het buitenland. Stichting Bewa Ghana ondersteunt de opvang sinds het eerste bezoek in oktober 2006 op diverse gebieden. Diverse van onze projecten hebben als doel het zelfredzaam maken van Mother Cares Orphanage and Welfare Home. Tot de tijd dat ze volledig self-supporting zijn, loopt dit project waarbinnen algemene ondersteuning wordt gegeven op het gebied van onder andere voeding, hygiëne & zorg, entertainment en promotie.

Donaties die specifiek voor dit project worden gedaan, gebruiken wij voor de aanschaf van materialen ten behoeve van algemene ondersteuning van Mother Cares Orphanage and Welfare Home.

Omdat we streven naar een situatie waarin Mother Cares niet afhankelijk is van binnen- en buitenlandse donateurs, hopen we binnen dit project de focus steeds meer te verplaatsen van aanschaf en donatie van noodzakelijke artikelen naar extra’s voor de kinderen.

Mother Cares heeft een eigen website: http://www.mothercareorphanagehome.org/index.htm.