Conflict met Aquatic Solutions

In het najaar van 2016 hebben we een conflict gekregen met Aquatic Solutions, de organisatie die in december 2014 voor ons een waterpomp installeerde bij Mother Cares. De waterpomp functioneerde heel goed, we waren er erg tevreden over. Ruim een half jaar geleden bleek, dat enkele rubberen onderdelen van de machine aan vervanging toe waren. Omdat er twee jaar garantie op het apparaat zit, hebben we hierover contact opgenomen met Aquatic. Zij wilden echter, dat wij ruim €200 voor de reparatie zouden betalen – een bedrag dat veel te hoog is, gezien het werk en de onderdelen. Daarom hebben wij geweigerd en uitgelegd, dat het onder de garantie zou moeten vallen. Een tegemoetkoming aan reiskosten bijvoorbeeld is nog tot daar aan toe, maar we hebben duidelijk gemaakt, dat we niet zomaar €200 zouden betalen.

Aquatic Solutions gaf toe dat het een garantie-kwestie is en stuurde een medewerker om het op te lossen. Daar was iemand van onze partner Stichting Bouwen bij. Ook die heeft ons bevestigd, dat het een reparatie van korte duur was en dat de onderdelen gewoon op de markt te koop zijn, voor aanzienlijk lagere prijzen dan de paar honderd euro die Aquatic er voor wilde rekenen. Enfin, na de reparatie dachten we dus dat het opgelost was. Helaas bleek van niet: de medewerker eiste na reparatie alsnog de €200. Toen Stichting Bouwen, na telefonisch overleg met ons, aangaf dat wij dat niet gaan betalen omdat we anders zijn overeengekomen, besloot de medewerker om zijn werk ongedaan te maken. Hij heeft alle rubberen onderdelen weer verwijderd en is vertrokken. Uiteraard waren we hier niet blij mee, maar inmiddels wisten we wel wat er precies kapot was. We besloten dus om het contact met Aquatic verder te laten voor wat het was en dan maar zelf een reparatie uit te (laten) voeren.

Een paar dagen later kregen we echter bijzonder verrassend en slecht nieuws: de borehole was weg. In zijn geheel. Dat moest door een professioneel bedrijf gedaan zijn, want de borehole is onmogelijk zonder de juiste machines te verwijderen. Op de dag dat de waterpomp is weggehaald, was Mother Cares met alle kinderen op een uitje. Waarschijnlijk heeft de medewerker van Aquatic dat opgevangen tijdens zijn bezoek. We hebben Aquatic hierover benaderd en zij gaven toe de borehole meegenomen te hebben. Volgens hen, omdat we een openstaande rekening van €200 hadden. Vervolgens zijn zowel wij als Stichting Bouwen enkele maanden bezig geweest om de borehole terug te krijgen – zonder succes. De ene keer wilden ze ‘m wel tegen betaling terugbrengen, dan was het weer weken radiostilte. Om gek van te worden.

Mother Cares heeft aangifte gedaan bij de politie, maar ook dat is helaas nog altijd zonder resultaat. Aquatic reageert inmiddels nergens meer op. We hebben het vriendelijk geprobeerd, we hebben gedreigd, niets werkt. In Ghana hebben vrienden van ons een bezoek gebracht aan het kantoor. Dat bleek gesloten, de posters van Aquatic waren deels van de ramen gehaald. Diezelfde vrienden blijven volhouden dat zij ze uiteindelijk zullen vinden, maar nu we ruim een half jaar verder zijn, hebben wij daar een hard hoofd in. Stichting Bouwen is vertrokken uit Ghana en kan dus niets meer voor ons betekenen.

In de tussentijd zat Mother Cares zonder water. Tijdens het regenseizoen was dat nog te overzien, hoewel het qua hygiëne natuurlijk te wensen overlaat om te wassen, koken en drinken met regenwater. Gelukkig mochten de kinderen af en toe water halen uit de put van een buurman (zie de foto bovenin). Met het droogteseizoen op komst, hebben we besloten om onze energie te steken in een nieuw waterproject. Dat is inmiddels afgerond! Je leest er binnenkort meer over op onze website.

We vinden het belangrijk om een zo  transparant mogelijk beeld neer te zetten van ons werk in Ghana. Jammer genoeg horen daar ook tegenslagen bij. Dat hebben we eerder al gemerkt bij de zonnepanelen, die niet naar behoren functioneerden. Het bedrijf dat ze geplaatst had, bleek vervolgens failliet en we hebben dus weer flink moeten investeren om het systeem aan te passen. Toen betrof het een Nederlandse organisatie, nu een Ghanese. Dit keer hadden we een prachtig contract met duidelijke afspraken over garantie en toch blijk je daar, als het er op aan komt, niets aan te hebben. Van de andere kant hebben we samengewerkt met een lokale timmerman in Ghana, die de prijsopgave op een A4tje krabbelde en zichzelf met een spijker tetanus in zijn hand sloeg, waardoor de bouw drie weken stil lag. Dat gebouw is echter uiteindelijk helemaal afgemaakt, zoals mondeling overeengekomen, en is drie jaar later nog in dezelfde goede conditie in gebruik. Zo zie je maar: een Nederlandse partner, Nederlandse contracten – ze zijn geen garantie voor succes!

Hoewel we ons ervan bewust zijn, dat dit ongetwijfeld niet de laatste keer is, dat we een tegenslag krijgen in één van onze projecten, gaan we met veel zin door met ons werk. Natuurlijk hebben we gigantisch gebaald van dit hele verhaal (dat doen we nog steeds!), maar daartegenover staan gelukkig ook veel goede ervaringen. Het koken op gas, de nika-nika (binnenkort volgt een update), het nieuwe waterproject – we krijgen wel degelijk dingen voor elkaar. En dat levert uiteindelijk veel meer energie op, dan dat Aquatic ons heeft gekost!