Glaskralen – hoe worden ze gemaakt?

De sieraden en sleutelhangers die we verkopen zijn vaak gemaakt van gerecycled glas. Deze bijzondere glaskralen worden met de hand in Ghana gemaakt. Aan de hand van deze foto’s laten we je zien, hoe een oude fles omgetoverd wordt tot een prachtige armband of ketting. De foto’s werden gemaakt bij Cedi Bead Factory in het oosten van Ghana, tijdens reizen van onze voorzitter en secretaris. Voor meer informatie over de verkoop van de sieraden kijk je hier of neem je contact op met ons via info@stichtingbewaghana.nl.

Lege flessen worden verzameld en opgeslagen, totdat ze gebruikt worden om sieraden te maken.

Zowel doorzichtige, als gekleurde flessen worden verzameld.

Het glas wordt verpulverd, tot het een fijn gruis is. Deze stof vormt de basis voor de kralen. Soms wordt er kleurstof aan het gruis toegevoegd.

Het glas wordt vervolgens in mallen gedaan. Het gruis is soms wat grover, soms wat fijner - afhankelijk van de gewenste vorm kraal. Op deze foto is een mal te zien voor een grote kraal (ongeveer 3 cm).

Het glas wordt vervolgens in mallen gedaan. Het gruis is soms wat grover, soms wat fijner – afhankelijk van de gewenste vorm kraal.

Op deze foto worden juist kleinere kralen gebruikt, dit is een standaard maat voor armbandkralen.

Op deze foto worden kleinere kralen gebruikt, dit is een standaard maat voor armbandkralen.

Medewerkers controleren of de mallen goed zijn gevuld: niet te vol en niet té grof gruis. Ze steken hele kleine stokjes in de vormen, waar straks het gaatje voor de kraal moet komen.

Vervolgens kunnen de mallen de oven in. Daar smelt het glas, zodat de nieuwe kralen ontstaan.

De achterkant van de oven. Voorzitter Lola en vrijwilliger Bibi kijken en luisteren aandachtig tijdens de rondleiding.

De mallen worden enige tijd in de oven gehouden. Hoe lang, dat hangt af van het type en de dikte van de kraal.

Daarna moeten de gaatjes worden doorgeprikt. Soms is het kleine stokje voldoende, soms moet hiervoor extra gereedschap worden gebruikt.

De kralen worden met de hand beschilderd. Op deze foto helaas niet goed te zien, maar dat is een ware kunst. Met hele kleine stokjes worden streepjes, stippen en andere vormen op de kralen getekend.

De kralen worden met de hand beschilderd. Met hele kleine stokjes worden streepjes, stippen en andere vormen op de kralen getekend.

Als de verf is opgedroogd, worden de kralen gewassen met een beetje zand. Dat zorgt er voor dat ze er meteen glanzend uit zien.

Als de kralen droog zijn, zijn ze klaar voor de verkoop.

De grootste kralenmarkt in Ghana is die van Koforidua. Elke donderdag worden daar ontzettend veel kralen verkocht. Wij kopen daar jaarlijks kralen in, die gebruikt worden in de workshops bij Mother Cares.

Tijdens die workshops leren kinderen uit het weeshuis oorbellen, armbanden, kettingen en sleutelhangers te maken. Het is een leuke bezigheid en omdat wij de sieraden vervolgens kopen, levert het ook nog wat op voor het weeshuis. Een deel van de sieraden wordt ook in Ghana verkocht.

Tijdens die workshops leren kinderen oorbellen, armbanden, kettingen en sleutelhangers te maken. Het is een leuke bezigheid en omdat wij de sieraden vervolgens kopen, levert het ook nog wat op voor Mother Cares. Een deel van de sieraden wordt ook in Ghana verkocht.

Wij nemen de sieraden mee naar Nederland, waar we ze verkopen. Op deze foto zie je secretaris Ilse met vrijwilliger Gerry op de Oranjebraderie te Boxtel.

Op onze Facebookpagina (ook te bekijken zonder account) vind je ons huidige aanbod van sieraden met kralen van gerecycled glas. Mocht je interesse hebben in het kopen van losse kralen, neem dan even contact met ons op, want ook daar hebben we het één en ander van te koop!