Koken op gas is een succes

Deze zomer kochten we nieuwe kookpitten voor Mother Cares. Het project loopt erg goed!

De nieuwe kookpitten werken op gas en worden gebruikt voor de maaltijden in de kinderopvang en de warme lunch van Mother Cares School. Voorheen werd gekookt op hout, dat grotendeels ingekocht moest worden. Bovendien bleef het vuur de hele dag aan, omdat dat goedkoper is, dan telkens een nieuw vuur maken. Het was een onveilige en relatief dure manier van koken. Vandaar dat Mother Cares de wens heeft geuit om een systeem met gastanks aan te leggen. Wij helpen hier graag in mee. Door een donatie van de Jenaplanschool Molenwijk uit Boxtel konden we snel over tot uitvoering.

Binnen het project zijn aangeschaft:

• twee gastanks
  • drie grote kookpitten
  • slangen en koppelstukken om de gastanks en kookpitten te verbinden

Hiervoor hadden we €500 begroot. Uiteindelijk hebben we besloten om naast de materialen voor aanschaf, ook geld voor het gas voor de eerste drie maanden over te maken. In totaal hebben we €650 overgemaakt. Dat was ruim voldoende voor de materialen en de eerste drie maanden gas.

Mother Cares is erg tevreden over het nieuwe systeem. Het is een stuk goedkoper koken. Voorheen was Mother Cares GHS500 per maand kwijt voor hout in de keuken. Het gas kost slechts GHS300, dat scheelt dus zo’n GHS200 (€50) per maand! Daarnaast is het nieuwe systeem veiliger, omdat het vuur niet gedurende de hele dag aan blijft.

Al met al is het project succesvol gebleken. We sluiten het na een evaluatieperiode van drie maanden dan ook positief af.

Zie de projectpagina voor enkele foto’s.