Lights On en meubels Mother Cares afgerond!

Bibi, Ilse en Lola zijn terug uit Ghana. Vier weken hebben ze in Ghana gereisd en onze projecten bezocht. Daarbij is flink wat vooruitgang geboekt! Twee projecten werden zelfs volledig afgerond tijdens het bezoek: de meubels voor Mother Cares en de zonnepanelen.

Voor de school die bij het weeshuis is gebouwd, Mother Cares Educational Complex, werden heel wat meubels aangeschaft. Daar zijn we vorig jaar al mee begonnen onder de noemer ‘ondersteuning school weeshuis’. Nu de school volledig runt en er meer dan 250 kinderen les krijgen, vonden wij het prettig nog een steentje bij te dragen. Daarom hebben we nog meer meubels laten maken. Het mes snijdt aan twee kanten: niet alleen is de school er mee geholpen, een lokale timmerman heeft tevens een goede opdracht voor heel wat inkomsten! In totaal werden er 63 bureaus met zitjes aangeschaft voor class 1 tot en met 6 (vergelijkbaar met onze groep 3 tot en met 8). Voor de peuters en kleuters waren al stoeltjes beschikbaar, maar nog geen tafels. Tot nu toe dienden banken uit de dinerzaal als tafel. Wij kochten vijftien grote, ronde tafels waar zes tot acht kinderen goed aan kunnen werken. Onder ‘afgeronde projecten’ lees je de volledige omschrijving van dit project.

P1030186

Ons eerste grote project op gebied van zelfredzaamheid was ‘Lights On’. Doel van dit project was de aanschaf en installatie van een back-upsysteem op zonne-energie. Dat back-upsysteem dient als generator, wanneer de reguliere stroom uitvalt. Het systeem bestaat uit twee zonnepanelen, een inverter en een hele set batterijen. Omdat in Ghana de stroom vaak uitvalt, zorgt dit project voor meer veiligheid en comfort voor de kinderen en medewerkers van het weeshuis. Daarnaast is het bovendien op deze manier mogelijk om in de avonduren te studeren, ook wanneer het lights off is. Al in de eerste week van ons verblijf, kwam Energiebau Sunergy het systeem installeren. Binnen een week konden we het systeem uitproberen: om half acht ’s avonds viel plots de stroom uit. Automatisch schakelde het back-upsysteem in, waardoor we slechts een seconde zonder licht zaten. De kinderen en medewerkers van het weeshuis renden vervolgens al juichend rondom het huis – zo blij waren ze met de zonnepanelen!
Om in de toekomst nog minder afhankelijk te zijn van de reguliere stroomtoevoer, houden we de mogelijkheid open het systeem uit te breiden met meer zonnepanelen. Uiteraard brengen we jullie daar te zijner tijd van op de hoogte! Onder ‘afgeronde projecten’ lees je de volledige omschrijving van dit project.

P1000495

Deze twee projecten zouden niet zijn gerealiseerd zonder jullie bijdragen. Bedankt!