Sponsorkinderen

OLYMPUS DIGITAL CAMERA

Binnen het educatieprogramma ondersteunt Stichting Bewa Ghana haar partner Mother Cares bij het faciliteren van onderwijs voor tien kinderen. Deze kinderen verblijven allemaal voor onbepaalde tijd bij Mother Cares. Hun leeftijd, geslacht en opleidingsniveau verschilt. Ieder kind heeft zijn/haar sponsor. Soms is dat één persoon, vaak ook een stel of een groepje. Wanneer het kind en de sponsors dit leuk vinden, worden tekeningen en foto’s uitgewisseld. Hier vindt je meer informatie over onze sponsorkinderen, klik op de naam van het kind en de informatie verschijnt.

OLYMPUS DIGITAL CAMERA

Aseda is een lekkere ondeugd van zes jaar, die ontzettend geniet van het kind zijn. Gelukkig heeft het zo ver kunnen komen. Aseda is namelijk toen hij pas geboren was op de markt in Swedru achtergelaten in een mandje. Hij was ziek en ondervoed. Een marktkoopman heeft het ministerie van sociale zaken ingeschakeld en zodoende is hij bij Mother Cares terecht gekomen. Joyce was op dat moment verhuisd naar de nieuwe locatie en had haar dochter een belofte gedaan: het eerste kindje dat gebracht werd, zou ze adopteren. Diezelfde week kwamen ze met Aseda.

Aseda heeft verschillende namen gehad, zo heeft hij Junior geheten omdat hij de jongste was. Twee jaar geleden is definitief besloten tot ‘Aseda’: Godsgeschenk. De kleine rakker vindt het heerlijk om iedereen om zijn vinger te winden met zijn prachtige puppyogen. Maar als hij zijn zin niet krijgt, kan hij in een klein duiveltje veranderen. Aseda is een van de slimste kinderen. Ondanks zijn jonge leeftijd spreekt hij beter Engels dan menigeen in het huis en kan hij puzzels oplossen die niet voor zijn leeftijd bedoeld zijn. Met die reden gaat Aseda ook naar een montessori school, waar hij een hele goede basis krijgt. We zijn erg benieuwd hoe Aseda zich gaat ontwikkelen. Als je hem vraagt wat hij wil worden zegt hij steevast: ‘President!!’. We zullen zien…!  Aseda heeft op het moment een vaste sponsor.

P1020834

De moeder van Augustina kan niet voor haar en de andere kinderen zorgen. De moeder is namelijk verstandelijk beperkt en helaas wordt daar misbruik van gemaakt. Daarom woont Augustina met een zus en broer bij Mother Cares. Haar andere zus en broer wonen bij familie. Gelukkig is er wel regelmatig contact tussen de familieleden.

Augustina is een slimme tante van elf. Ze vindt het leuk om te leren en gaat daar ook erg serieus mee om. Je kan goed merken dat Augustina zich aan het ontwikkelen is naar puber. Ze vindt het bijvoorbeeld nog leuk om met de Barbies te spelen, maar doet dat wel als de oudere meiden het niet zien. Augustina voelt zich erg verantwoordelijk voor de taken die ze uitvoert en het gebeurt meestal met grote precisie. Voor jongere kinderen is Augustina daarom ook de aangewezen persoon om ze te helpen met huiswerk, iets dat ze graag doet. Wellicht een lerares in de dop?! Augustina heeft op het moment een vaste sponsor voor haar lesgeld en lunch

OLYMPUS DIGITAL CAMERA

Christopher is geboren op 7 oktober 1994, wat hem nu twintig jaar oud maakt en één van de oudste jongens bij Mother Cares. Hij komt uit de regio van Accra. Christopher zwierf op straat, hij ging niet naar school en bedelde bij een kerk om voedsel. Social Welfare Department heeft hem van straat gehaald en later naar Swedru gebracht. Sinds 2004 heeft er zich nog nooit iemand gemeld voor Christopher, het is onbekend of de ouders nog in leven zijn. Voor zover bekend heeft Christopher geen broertjes of zusjes.

Christopher is een lieve, verzorgende jongen. Hij houdt van een potje voetbal en traint graag. Zijn lievelingsvak op school is ICT. Ook buiten school om, oefent Christopher graag met de laptop. Verder houdt hij van tekenen. Christopher leert graag, is gemotiveerd en altijd vrolijk. Als hij later groot is, wil hij graag dokter worden. Daarom zit hij nu op een kostschool waar hij het goed doet. Hopelijk kan hij zijn droom verwezenlijken! Christopher heeft op het moment een vaste sponsor.

OLYMPUS DIGITAL CAMERA

Diana is geboren op 23 januari 1994, wat haar nu bijna twintig jaar oud maakt. Diana is een wees, ze is beide ouders verloren in 2000. Voor zover bekend zijn beide ouders een natuurlijke dood gestorven, zij lieten daarbij Diana en haar broertje en zusje achter bij hun 72-jarige oma. Zij kon niet goed voor de kinderen zorgen en daarom heeft een dorpsgenoot de drie kinderen naar Mother Cares gebracht. Diana en haar broertje en zusje wonen er sinds 2005.

Diana is een behulpzaam meisje dat haar studie erg serieus neemt. Ze begint nu een leeftijd te bereiken waarop ze zich gaat voorbereiden op het verlaten van Mother Cares; zo krijgt ze elke week les in koken en nam ze vorig jaar de zorg van enkele kleintjes op zich. Ze zit nu met Christopher op een kostschool. Na deze school wil Diana graag verder studeren om hopelijk ooit een verpleegster of dokter te worden. Diana heeft op het moment een vaste sponsor.

P1020844

Faustina, ook wel Fausti, woont sinds 2007 in het weeshuis. Ze was ongeveer vier jaar toen ze daar werd gebracht. Het is onduidelijk hoe de levensloop van Fausti er heeft uitgezien. Waarschijnlijk zijn haar ouders overleden, maar door tegenstrijdige verhalen weten we dat niet helemaal zeker.

Fausti is nu op een leeftijd dat ze zichzelf al een hele dame vindt. Ze trekt veel taken en verantwoordelijkheden naar zich toe. Fausti vindt het fijn om bezig te zijn, maar als het gaat om huiswerk maken, wil ze nog wel eens uitstellen. Ze vindt het fijn om anderen te helpen en werpt zich dan ook als moedertje op. Fausti heeft op het moment een vaste sponsor.

P1000644

Gifty is geboren op 4 maart 2000. Voor zover bekend is Gifty een wees: aangenomen wordt dat beide ouders zijn overleden. Het zou kunnen zijn dat haar vader nog in leven is, maar dit is niet bekend bij Social Welfare. Het is tevens onbekend of Gifty nog broertjes of zusjes heeft, maar er wonen er in ieder geval geen bij Mother Cares.

Gifty is een bescheiden meisje dat graag anderen helpt. Ze is gedisciplineerd en neemt school serieus. Alleen wiskunde vindt ze erg moeilijk en daarom niet leuk. Ze krijgt hier hulp bij van een leeftijdsgenootje uit haar klas. Later wil Gifty verpleegster worden, wij hopen haar daarbij te kunnen helpen! Gifty heeft op het moment een vaste sponsor.

Lola uniform

Lola is een jongedame van acht jaar. Ze is gebracht op 1 januari 2007. Ze is de dochter van een tienermoeder die niet voor haar kon zorgen. In eerste instantie heeft een familielid nog voor haar gezorgd, maar toen zij zelf kinderen kreeg, was Lola niet meer gewenst. Ze was toen ongeveer een jaar oud. Zelfs op die leeftijd kon Lola ontzettend arrogant kijken en was ze soms erg chagrijnig. Ze is naar ‘onze’ Lola vernoemd, die toen al geruime tijd bij Mother Cares vrijwilligerswerk deed. Inmiddels heeft Lola haar draai kunnen vinden. Bij nieuwe gezichten kijkt ze de kat uit de boom. Hoewel ze dan alsnog een arrogante blik heeft, is dat door de spanning. Lola vindt het leuk om ampeh te spelen, een typisch Ghanees spel. Lola heeft op het moment een vaste sponsor.

OLYMPUS DIGITAL CAMERA

Sita is samen met haar zus Gita als eerste kinderen in het huis van Joyce opgenomen. Ze is nu zeventien jaar en druk bezig met haar school. Sita is de oudste van de twee en wordt daarom ook Panyin genoemd. Sita is zich aan het voorbereiden op het uit huis gaan. Zo woont Sita nu samen met een aantal anderen in een woning bij Mother Cares in de buurt. Hier leert ze meer voor zichzelf te zorgen en is er meer aandacht voor persoonlijke ontwikkeling.

Sita heeft een groot gevoel voor rechtvaardigheid en eerlijkheid. Omdat ze nog wat aan het puberen is, komt dat niet altijd duidelijk naar voren en kan ze soms wat dwars en lastig overkomen. Maar gezien de prestaties die Sita in het verleden heeft geleverd, gaat men er vanuit dat deze fase over gaat en dat ze prima in staat is om op termijn voor zichzelf te zorgen. Sita zou graag een beroepsopleiding volgen en daarvoor zoeken we nog een sponsor. Sita heeft op het moment een vaste sponsor voor haar lesgeld en lunch.

OLYMPUS DIGITAL CAMERA

Toen de moeder van Teddy en Terry in verwachting was, leek alles goed te gaan. Vader en moeder waren een stabiel gezin, met een stabiel inkomen. Vader was vrachtwagenchauffeur, maar kreeg tijdens de zwangerschap een fataal ongeluk. Moeder is in het kraambed overleden, waarna de oma van de jongens voor ze heeft gezorgd. Deze was echter al dusdanig op leeftijd, dat ze de zorg voor een tweeling niet aankon. Toen Teddy en Terry zeven maanden oud waren, zijn ze naar Mother Cares gebracht. Ze waren een van de eerste kinderen die er woonden en er nog altijd zijn.

Is het Teddy? Of Terry? Het is altijd even goed kijken wie wie is! Gelukkig zijn ze qua gedrag wat beter uit elkaar te houden, alhoewel ze nog wel eens willen zeggen dat ze de ander zijn.

Tweelingen in Ghana krijgen naast een gewone naam, een naam die de volgorde van geboorte aanduidt. De oudste van de twee, Teddy, wordt daarom ook wel Panyin genoemd. Terry is de jongste en heet daarom Kakra.

Opgroeien in een weeshuis heeft de jongens getekend, de brutalen hebben de halve wereld en daar weten ze alles van – ze staan bij alles vooraan. Teddy is serieuzer en wat rustiger, maar wil zich stoer houden. Terry is wat emotioneler en komt nog regelmatig voor een knuffel. Hij wil echter niet onderdoen voor zijn oudere broer. Voor beiden geldt gelukkig wel ‘grote mond, klein hartje’: als er een nieuw kind bij Mother Cares komt wonen, zijn Teddy en Terry de eersten die zich er over ontfermen. Teddy en Terry hebben op het moment vaste sponsors.